Versie 4.0
Inmiddels zijn er zoveel bugs gefixed en zaken toegevoegd aan de Klaverjas Apps, dat de volgende release een hele versie bump krijgt. Een kort overzicht van de wijzigingen die je kan verwachten in versie 4.0:
- Een nieuwe “Tafel Interface” om makkelijker en transparanter andere spelers te vinden om mee online te spelen (alleen via de crossplatform server op iOS). Mooie daarvan is dat je ook kan zien hoe sterk (of zwak) jouw tegenstanders/medestanders zijn (aan de hand van hun rating).
- Herziening rating berekening. In de nieuwe situatie zal de rating weer berekend worden over het puntenverschil na verrekening van de uitslag van een handje (roem bij de tegenstanders in de maag splitsen wordt dus weer beloond);
- Een heleboel bugfixes, klein en groot. Vooral in het pas/speel gedeelte op Android zaten nog aardig wat storende fouten. De HDXP varianten van de app hadden daarnaast een probleem met dubbelklikken op de knoppen in dialoogboxjes. Twee keer op spelen klikken levert hele rare spelletjes op en resulteert niet zelden tot een crash van de app.
- Upgrade van de grafische engine op Android. Problemen met een zwart scherm na het hervatten van het spel zouden daarmee verholpen moeten zijn (vooral op nieuwere HTC telefoons een issue);
- “Raak een kaart aan om troef te kiezen” popup zal je nog maar één keer zien, daarna nooit meer;
- Nog een irritatie op iOS: De game center popup. Wil je geen Game Center en wil je daar ook niet mee lastig gevallen worden, dan kan je in de settings aangeven dat je geen multiplayer wilt. De vraag zal je niet meer gesteld worden;
- Met versie 4 straks ook multiplayer op de Windows 8 versie. Windows Phone 8 volgt alleen bij voldoende interesse in de App;
- App nu volledig aangepast op iOS 7, alle schermen zijn aangepast en bijkomende problemen met iOS 7 zouden moeten zijn opgelost.
- Uitbreiding functionaliteit gratis variant op iOS. In beginsel krijgt de gratis variant nu alle opties die de betaalde variant ook heeft (inclusief dezelfde in-app mogelijkheden en multiplayer mogelijkheden). Enige verschil tussen betaald en gratis is de reclame banner en de verplichting om met een actieve internet verbinding te spelen.
- Nieuwe trainer optie (met dank aan een suggestie in één van de reviews in Google Play): puntwaarde van de kaarten in een hoekje van de kaart. Vooral handig voor kinderen die het spel willen leren. Wellicht nog in combinatie met het “donker” maken van kaarten die je niet op kan gooien op basis van de spelregel. Dit klinkt eenvoudig, maar kost waarschijnlijk veel tijd om te realiseren en is van alle genoemde verbeteringen de enige die nog niet in de pijplijn zit.
Er liggen nog zeker 75 meldingen van mogelijke AI verbeteringen op de plank die ik nog moet oppakken en analyseren. De release van versie 4.0 zal dus nog even op zich laten wachten.