Versie 2.50 is klaar !

Voor Mac, iPhone en iPad is versie 2.50 vandaag ter review aangeboden aan Apple. De ervaring leert dat goedkeuring ongeveer een week duurt. De update is dus te verwachten vanaf volgende week vrijdag of zaterdag (Mac waarschijnlijk eerder).

De update voor Android is inmiddels te downloaden via Google Play / Android Market.

Nieuwe AI v.s. de oude AI

Om de sterkte van de AI wat objectiever te kunnen testen en om vast te stellen dat een aanpassing geen onverwacht negatieve uitwerking heeft op andere situaties, is in de ontwikkelversie van de App een benchmark modus ingebouwd. Hiermee kan in een zeer hoog tempo (20.000 bomen per uur) de nieuwe tegen de oude AI spelen. Iedere keer dat de benchmark gedraaid wordt, krijgen de spelers ook gegarandeerd dezelfde kaarten zodat verbeteringen ook in de tijd te volgen zijn. Om zeker te zijn dat het kanselement wordt geëlimineerd kan de benchmark ook omgekeerd gedraaid worden (oud tegen nieuw) en kan ook oud/oud of nieuw/nieuw gespeeld worden:

De resultaten dusverre (steeds over dezelfde 10.000 bomen):

Nieuw tegen oud                5.584 – 4.416     (+26% voor nieuw)
Oud tegen nieuw                4.476 – 5.524     (+23% voor nieuw)

Met dezelfde kaarten weet de nieuwe AI  (2.50) dus een beduidend beter resultaat te halen dan de oude AI (2.41).

 

Een nieuwe Trainer/Helper module

Het testwerk aan versie 2.50 is in volle gang. Eén van dé nieuwe functies in deze versie wordt een optioneel (via een in-app aankoop) te activeren Trainer/Helper module, speciaal voor de beginner en de luie klaverjassert.

Deze module bestaat uit een aantal nieuwe onderdelen:

  • Hulp bij het interpreteren van mogelijke seinen van jouw maat (dit blijven suggesties want de AI weet niet waarom jouw maat echt een kaart opgooit natuurlijk);
  • Hulp bij het selecteren van de juiste kaart om op te gooien (incl. toelichting);
  • De mogelijkheid om een ronde overnieuw te spelen (wat zou er gebeurd zijn als ik wel/niet….)

Deze functies worden op dit moment getest, maar leiden tot een heleboel nieuwe meldingen van fouten in de AI (immers domme keuzes door de AI kan een beetje Klaverjasser nu nog makkelijker herkennen).

Andere nieuwe dingen in 2.50:

  • Totaal score op het hoofdscherm
  • Een optie om in één keer de in-app aankopen te herstellen (bij installatie op een ander device of na een herinstallatie)
  • Alternatieve wijze van troef kiezen zodat je ook een kleur kan kiezen die je niet hebt
  • Beter uitgelijnde kaarten
  • Betere graphics op de nieuwe iPad

Hoewel de AI nog niet perfect is, wordt toch weer een mooie sprong voorwaarts gemaakt met deze versie. De benchmarks die ik heb gedraaid tegen de huidige versie laten een verbetering zien van ruim 15% (de nieuwe AI wint met dezelfde kaarten 15% meer potjes dan de oude).

 

 

Fouten in de Wij-Zij telling

Het was een lange speurtocht, maar uiteindelijk heb ik de oorzaak gevonden van de fouten die soms optreden in het bijwerken van de Wij-Zij teller.

Als het goed is is dit probleem verholpen in versie 2.50.  Weet dat tot die tijd de Wij-Zij teller verkeerd kan worden bijgewerkt als je de App gedurende een boom naar de achtergrond drukt of geforceerd afsluit (er zit een foutje in het inlezen van de savegame waardoor de variabele waarin de App de stand bijhoudt niet goed wordt hersteld bij het opnieuw openen van het spel).

 

Versie 2.50 beta 1 is aan de testers gestuurd

Vandaag is de laatste hand gelegd aan versie 2.50 voor iPad en iPhone. Belangrijkste wijzigingen en vernieuwingen zijn:

Strategie:
– Veel kleine en grotere verbeteringen aan de AI
– Kraken: de AI is iets minder risico-avers gemaakt, en zal eerder Kraken (naar mijn gevoel nog steeds erg weinig, maar dus wel vaker)
– Kleintje Boer:  de AI zal als zijn maat Kleintje Boer speelt en hij zelf de Nel heeft niet met de Nel terugkomen (zinloos).
– Kleintje Boer – De AI zal een gevaarlijke hand situatie herkennen en er genadeloos gebruik van maken (als het goed is 😉 )
– Seinen :  de AI zal veel minder vaak seinen met een Aas. Alleen als hij tenminste AXH in zijn handen heeft zal hij nog seinen met zijn Aas (tenminste twee slagen).

Functioneel:
– optie “totaalscore in het hoofdscherm” (staat standaard uit)
– nieuwe aanvullende manier om verplicht troef te kiezen: tik op het troefballetje en je kan kiezen uit alle kleuren (niet alleen de kleuren die je in je hand hebt)

Bugfixes:
– Probleem met rafelige kaarten (alleen Nederlandse kaarten) op een iPad 1 of 2 is opgelost
– Uitlijning Nederlandse kaarten op de nieuwe iPad is verbeterd
– Grote kaarten werken nu ook op een echte nieuwe iPad en niet alleen in de simulator.

Deze wijzigingen moeten eerst goed getest worden en zijn hopelijk rond het einde van deze maand in de Appstore te vinden.