Bummer

Versie 2.0 is afgekeurd door Apple. Volgens de regels van Apple is het niet toegestaan om met in-app purchases functionaliteit te unlocken die standaard in IOS zit besloten (zoals Multiplayer via Game Center).

Ik ben het daar uiteraard niet mee eens en ben geenzins van plan een versie uit te brengen met een geunlockte multiplayer. De hoeveelheid werk die daar in zit is enorm en het risico dat ik loop met deze functionaliteit is ook te groot om dat zonder enige vergoeding weg te geven.

*** Update:
Multiplayer wordt toch geunlocked, maar wel beperkt. Standaard kan je met één vriend samen spelen tegen de computer en voor maximaal 4 ronden. Daarna zal je opnieuw verbinding moeten maken. Chat, hele bomen, meer dan 2 spelers, automatch e.d. zullen  pas vrij worden gegeven na een in-app purchase.

Kijken wat Apple daar van vindt.

Pesten

Niet lang nadat ik de Klaverjas app “klaar”  had (klaar is ie eigenlijk nooit… ik blijf verbeteren) viel mij op dat er geen Pesten App in de store stond.

UNO was verkrijgbaar, maar dat is een waar gedrocht: 120 MB voor een kaart spelletje (en de lite versie doet na 10 minuten  echt helemaal niets meer… die moet je verwijderen en opnieuw installeren)….. Inmiddels is er overigens wel een Pesten App in de store verschenen, maar die App is eigenlijk de naam Pesten niet waard….dat is niet echt Pesten, maar de Duitse variant van het spel (Mau-Mau) en Jokers hebben daar geen echte betekenis.

Om ervaring op te doen met Cocos2d en om een nieuwe gat in de markt te dichten ben ik begonnen aan een Pesten App. Ik had gelukkig de naam al geclaimed en was daarmee in ieder geval wel onze Duitse vrienden voor 😉

De Pesten App is nu klaar en ingediend bij Apple,  dus hopelijk binnenkort te koop in de Store. Een paar features:

  • gericht op kinderen (met tegenspelers die laten blijken dat ze zich gepest voelen);
  • multiplayer (met vrienden of met vreemden via Game Center);
  • spelregels zijn volledig configureerbaar: zoals jij thuis gewend bent of was Pesten te spelen, zo kan je dat ook met deze App spelen (mis je t.z.t. keuzes of opties … laat het weten dan voeg is ze (als het kan) toe).

Versie 2.0

Gisteren is versie 2.0 ter review aangeboden aan Apple.

De enige onzekere factor in deze nieuwe versie is Multiplayer. Hier thuis op de bank werkt het prima met 1, 2 of 3 andere spelers. In de praktijk en in het wild treden natuurlijk allerlei onvoorziene problemen en complicaties op en zal ongetwijfeld blijken dat de multiplayer code toch steken laat vallen.

Laat mij t.z.t. weten als je tegen problemen aanloopt; dan kan ik ze oplossen (dat is overigens ook de reden dat voor het activeren van multiplayer eenmalig 0,79ct betaald moet worden….als je er voor betaald hebt, heb je ook recht van klagen 😉 ).

 

 

Status update versie 2.0

In de schaarse vrije uren wordt hard gewerkt aan versie 2.0 van de iDevice Apps.  Versie 2.0 wordt een majeure update ten opzichte van de huidige 1.90 versie:

  1. Optioneel wordt het mogelijk Kraken te activeren (in-app purchase noodzakelijk)
  2. Optioneel wordt het mogelijk full multiplayer te activeren (tegen vrienden, met vreemden, eigen tafelindeling is mogelijk, met 1, 2 of 3 anderen, en uiteraard inclusief chat mogelijkheid) (in-app purchase noodzakelijk)
  3. totaal nieuwe grafische frontend, bijna volledig gebaseerd op Cocos2d (en niet UIKit).
  4. als addditional bonus wordt de iPad versie een universal App (en zal dus ook werken op de iPhone).

Huidige status: alle core functionaliteit is toegevoegd en werkt. Komende weken zal gewerkt worden aan het testen en aan het bijschaven van de App (uitgebreide helpfunctie, bijwerken van de mogelijke achievements, vertalen nieuwe schermen en teksten t.b.v. de Engelstalige versie, etc.).

Hopelijk voor Kerst in de store ?

Probleem in de Mac versie

In versie 1.80 voor de Mac lijkt een probleem te zitten. De oorzaak heb ik nog niet gevonden, maar ik vermoed dat het te maken heeft met versie van 10.6.8 van OSX in combinatie met deze App.

Een update die het probleem (waarschijnlijk) verhelpt is ingestuurd.