Onderhanden werk

Op dit moment werk ik aan een nieuwe multiplayer oplossing en een eigen nieuwe server oplossing.

Op iOS gebruik ik nu de standaard Game Center functies op Android en Blackberry  (en ook iOS) misbruik ik het Jabber protocol (chat protocol).

Dit werkt prima, maar je moet een account aanmaken, het is erg lastig om onbekenden te vinden om mee te spelen en het is niet beschikbaar voor Windows 8 en Windows Phone 8.

Waar ik nu aan werk is een oplossing die werkt via het HTTP (standaard internet) protocol (RESTful) en waarmee spelers “tafels”  kunnen aanmaken. Anderen kunnen daarbij aanschuiven en afhankelijk van de tafel parameters kan het spel dan beginnen.

Dit heeft een aantal voordelen:

  1. Je kan precies zien wie er op welk moment voor welke spelvariant wacht om te spelen (handig, want daardoor kan je sneller een match vinden);
  2. Deze werkwijze zal ook werken op Windows 8 en Windows Phone 8: met een beetje mazzel is daar dus binnenkort ook multiplayer op beschikbaar.
  3. Deze oplossing biedt op termijn mogelijkheid om ook in de server logica op te nemen (nu zit alle logica in de clients en dat maakt multiplayer spellen erg kwetsbaar).

E.e.a is nu nog in proof-of-concept fase en het zal waarschijnlijk nog enige tijd duren voordat het werkt en productierijp is (if ever ;-))