Versie 1.40 en Multiplayer

De ontwikkelingen vorderen gestaag . De eerste versie met multiplayer support werkt prima, maar het bleek niet altijd even duidelijk hoe een verbinding op te zetten. Dat is inmiddels in de testversies al een stuk verbeterd. Daarbij blijft het  best vervelend dat je slechts met twee spelers kan spelen (waarbij de andere twee worden aangevuld met computer spelers).

Inmiddels heb ik mij verdiept in Game Center multiplayer en ik denk dat het mogelijk moet zijn dat ook toe te voegen. Grootste vraagstukken daarbij:

  • hoe gaan we om met verschillende spelvarianten ?
  • hoe gaan we om met mensen die online zieken en de wedstrijd verlaten bij verlies ?
  • willen we random gekozen mensen met wie we leuk hebben gespeeld kunnen toevoegen aan onze lijst met vrienden ?
  • willen we wellicht alleen spelen tegen/met vrienden ?
  • willen we online met 1, 2 of 3 anderen spelen … of willen we daar in kunnen kiezen ?
  • zou een blacklist handig zijn ?
  • hoe gaan we om met game center tijdens multiplayer (biedt toch mooie kansen om de zaak flink te verzieken)?
  • moet plaatsing aan tafel random, met keuze of wie het eerst komt die het eerst maalt ?
  • wat doen we na een ronde van 8 slagen (wachten tot iedereeen op verder heeft geklikt, wachten tot 1 speler op verder heeft geklikt… wat zien de andere spelers intussen ?)
  • moet interspeler communicatie mogelijk zijn, of werken we met bijvoorbeeld vaste status codes (bijv. “ben ff weg”).
  • wat doen we met de namen van spelers (vooral op de iphone is er nu erg weinig ruimte om je eigen custom naam te laten zien )
  • doen we met Game Center integratie ook nog gebruik maken van de optie om met bluetooth te connecten ? Bij nieuwe devices niet echt noodzakelijk, maar wil je multiplayen op een iPhone 3G, dan heb je niets aan Game Center.

Kortom genoeg vragen om voorlopig nog mee zoet te zijn. Goede ideeën en vooral goede ideeën over hoe het gameverloop (volgorde van schermen, opties, etc.) er uit zouden moeten zien zijn van harte welkom in de comments of via e-mail.

Ondertussen zijn er ook weer een aantal bugs uit de game logica gehaald waardoor versie 1.40 nog vaker zal worden beschuldigd van valsspelen dan met versie 1.30 al het geval is.  Op dit moment wordt nog gewerkt aan een oplossing voor soms ietwat dom bijleggen in slag 7 en dan is de spellogica weer helemaal bijgewerkt met de laatste bevindingen van de testers.

Wellicht dat deze bijgewerkte spellogica nog zal worden geïntroduceerd als een tussenversie 1.35 (aangezien 1.40 nog wel even op zich zal laten wachten).