Klaverjas HD en Klaverjassen versie 1.20 ingestuurd aan Apple

Vandaag is de laatste hand gelegd aan versie 1.20. Naast een volledig herschreven A.I. zijn in deze versie ook nog de volgende wijzigingen doorgevoerd:
* geluidjes;
* nieuwe achtergronden:
* diverse kleine bugfixes.

Naar verwachting zijn de nieuwe versies over ongeveer 1 week te downloaden in de Appstore.

Versie 1.2 vordert gestaag : Wast nu nog schoner !

 

De AI is onder handen genomen en daarnaast zijn de achtergronden opgeleukt: keuze uit drie nieuwe kleuren en een hout motiefje. Mocht je erg gewend zijn aan de huidige kleurstelling, ook deze blijft beschikbaar.

De nieuwe AI opzet maakt in een latere versie mogelijk een trainer module te maken of een “hint” module te maken. Iedere AI houdt precies bij waarom hij welke kaart opgooit en bijlegt (nu handig met debuggen en slimmer maken, straks handig voor nieuwe functionaliteit).

Versie 1.2 krijgt ook irritante geluidjes (op veler verzoek): standaard staan ze gelukkig uit.

Een tweede beta versie zal vandaag nog aan de testers ter beschikking worden gesteld.

 

Versie 1.2 : Wie wil testen ? *** INSCHRIJVING GESLOTEN ***

Het werk aan versie 1.2 is begonnen. De AI zal een flinke upgrade krijgen, waarbij goed geluisterd is en zal worden naar de feedback dusverre.

Eén van de grootste ergernissen in de bediening van van de game is inmiddels al aangepast: er is geen knopje om op te drukken aan het einde van een slag (na een seconde gaat de game gewoon verder).

Wat ik voorlopig niet wil toevoegen, tenzij ik in de comments van het tegendeel wordt overtuigd 🙂 :

  1. Muziekjes en geluidjes (daar wordt je volgens mij knettergek van). Leuk bij Angry Birds, niet bij Klaverjassen;
  2. Instelbare achtergrondjes : ik heb het geprobeerd, maar het spel wordt er erg onduidelijk en slecht zichtbaar/speelbaar van.

Kan je heel goed klaverjassen (vind je zelf) en ben je bereid deze nieuwe versie grondig te testen voordat hij in de Appstore komt: laat even een berichtje achter, dan neem ik contact met je op met nadere instructies.

 

Rotterdamse variant en troefplicht

Met dank aan de feedback van een aantal gebruikers is in versie 1.1  nog een kleine inconsistentie geconstateerd:

Is de slag niet aan je maat en kan je niet overtroeven (maar wel introeven) dan mag je van de App niet introeven maar moet je een andere kleur opgooien. Is de slag wel aan je maat, dan moet je wel introeven (en dus wel ondertroeven als je geen hogere troef hebt).

Wat de exacte regel is bij Rotterdams klaverjassen zoek ik nog uit. Voorlopig zal de applicatie verwachten (bij de Rotterdamse variant) dat indien je geen kleur kan bekennen je moet introeven (ook al ondertroef je dan indien je geen hogere troeven in hand hebt).

Versie 1.11 implementeert dit op en zal op korte termijn beschikbaar zijn.